czwartek, 21 maja 2009

"Społem " na Boernerowie.

WSS Społem Wola.

W czerwcu 1907 roku z inicjatywy mieszkańców Warszawy - Woli powstaje komitet organizacyjny, który założył Spółdzielnię pod nazwą Stowarzyszenie Spożywcze Robotników Chrześcijańskich "Łączność". Do Spółdzielni zapisało się około 500 członków, udział członka wynosił 10 rubli (wpłata 1-5 udziałów), wpisowe członka 1 rubel. W roku 1919 powstała "Centrala Stowarzyszeń Spożywczych Robotników Chrześcijańskich", do której przystąpiła Spółdzielnia "Łączność". W roku 1926 w.w. Centrala połączyła się ze "Związkiem Spółdzielni Spożywców". W roku 1930 na Walnym Zgromadzeniu wybrano nową Radę Nadzorczą - 12 osób i Zarząd. W roku 1933 uchwalono zmianę nazwy Spółdzielni na Powszechną Spółdzielnię Spożywców "Łączność". W roku 1947 Powszechna Spółdzielnia Spożywców Warszawa - Zachód prowadziła 26 sklepów różnych branż. W roku 1950 Oddział Wola prowadzi 93 sklepy różnych branż.

W roku 1967 "Społem" WSS Wola posiadała 28 130 członków. W roku 1975 Spółdzielnia posiada 80 sklepów branży spożywczej i 52 sklepy z art. przemysłowymi. Uruchomiono nowe pawilony przy ul. Górczewskiej i " Przy Lasku"(ul. Kaliskiego na Boernerowie).

W wyniku tej reorganizacji handlu w Polsce, Oddział "Społem" WSS "Wola" posiadał: 263 placówki

W roku 1990 rozpoczęło się lawinowe przekazywanie sklepów gminie i innym użytkownikom - przekazano 139 placówek handlowych, 22 zakłady gastronomiczne i 22 placówki żywienia zbiorowego.

Następne lata 1991-1993 to postępujący z miesiąca na miesiąc deficyt w działalności Spółdzielni, który w roku 1994 doprowadził na skraj upadku ekonomicznego.


Ten sklep istnieje od 1975 roku.

Kolejny i chyba ostatni sklep "Społem" na Bemowie to hala przy ul. Człuchowskiej (wg. mojego rozeznania).

1 komentarz:

nomad pisze...

wiele razy robiłem tu zakupy w drodze na grilla na 'domkach' w lesie nieopodal :)