środa, 28 kwietnia 2010

Gwarancja - warto za nią dopłacić.


Decydując się na zakup nowego sprzętu w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na jego parametry techniczne, wygląd oraz cenę. Zapominamy jednak, że same walory użytkowe to nie wszystko, a bardzo istotnym elementem jest także oferowany przez producenta czas trwania okresu gwarancyjnego. Żaden sprzęt nie jest przecież niezniszczalny i czasem się psuje,  dlatego posiadanie gwarancji  pozwala nam uniknąć przykrych skutków wynikających z jego naprawy.
W sklepach spotykamy się najczęściej z dwuletnim okresem gwarancyjnym, w którym, w  przypadku awarii producent odpowiada za jego naprawę lub wymianę na nowy model. Niestety, jak wykazują dane firm ubezpieczeniowych czas ten okazuje się za krótki, ponieważ większość usterek występuje po jego zakończeniu, zmuszając tym samym klientów do ponoszenia dodatkowych kosztów.
Wydłużamy okres ochronny
Jeszcze do niedawna nie było żadnego rozwiązania, chroniącego klienta przed wymienionym problemem. Na szczęście powoli się to zmienia – wszystko za sprawą systemu przedłużonej gwarancji. Standardowy czas ochronny proponowany przez producenta może zostać przedłużony na okres 1, 2  lub 3 lat, w zależności od życzenia klienta. System wprowadzony został z myślą o jego wygodzie i polega na wydłużeniu bezpłatnej obsługi serwisowej zakupionych produktów ponad podstawowy okres gwarancji udzielony w sklepie w chwili zakupu.
Warto dodać, że sama idea przedłużonej gwarancji z wielkim powodzeniem stosowana jest już od wielu lat w innych krajach europejskich. W Polsce taką możliwość oferują od niedawna tylko największe sklepy stacjonarne oraz internetowe.  Za niewielkie pieniądze możemy uzyskać łącznie nawet 5 lat bezpieczeństwa i spokoju. Warto o tym pomyśleć podczas zakupów. Koszty ewentualnych napraw mogą być znacznie większe.
Matematyka gwarancyjna
Amerykańska organizacja chroniąca prawa konsumentów Consumer Report w swoim raporcie jednoznacznie wskazuje, że wykupienie przedłużonej gwarancji jest korzystne dla klienta z ekonomicznego punktu widzenia. Najwięcej zyskują przyszli posiadacze telewizorów plazmowych oraz laptopów, które należą do najbardziej awaryjnych urządzeń. W przypadku tych drugich, prawdopodobieństwo usterki w pierwszych trzech latach użytkowania wynosi aż 33%, a koszt jej naprawy przekracza poziom 60% całkowitej wartości urządzenia. Podobna prawidłowość widoczna jest także w przypadku sprzętu AGD. Niewielka usterka programatora może nas kosztować do 50% całkowitej wartości pralki! Oszczędność jaką może przynieść wykupienie przedłużonej gwarancji jest więc oczywista.
Jeszcze lepsza ochrona
Przedłużona gwarancja  jest jednym z kilku sposobów zwiększenia bezpieczeństwa naszego sprzętu oraz zawartości portfela. Ostatnio popularne stają się w naszym kraju polisy ubezpieczeniowe  pokrywające swoim zakresem szkody powstałe w wyniku przypadkowego uszkodzenia, kradzieży z włamaniem z domu/firmy, rabunku, uszkodzenia na skutek przepięcia wywołanego wyładowaniem atmosferycznym.
Ochrona wykupywana jest w momencie zakupu sprzętu i trwa 1, 2 lub 3 lata (zawsze maksymalnie tak długo jak gwarancja producenta lub PG). W przypadku szkody sprzęt jest naprawiany, a w przypadku znaczącej szkody wymieniany jest na nowy. W każdym przypadku potrącany jest udział własny wynoszący 10% lub 20%, w zależności od rodzaju sprzętu.
Przedłużona gwarancja oraz polisa ubezpieczeniowa może okazać się bardzo pomocnym rozwiązaniem w sytuacji pojawienia się awarii lub przypadkowego uszkodzenia sprzętu. Koszt ochronnego pakietu uzależniony jest zawsze od ceny produktu którego dotyczy i nie przekracza kilkunastu procent. Mając na uwadze wysokie koszty ewentualnych napraw, warto zdecydować się na wcześniejszą inwestycję w dodatkową ochronę, która w przyszłości z pewnością zaprocentuje.
(na podstawie info z internetu)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz