Decydując
się na zakup nowego sprzętu w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na jego
parametry techniczne, wygląd oraz cenę. Zapominamy jednak, że same walory
użytkowe to nie wszystko, a bardzo istotnym elementem jest także oferowany
przez producenta czas trwania okresu gwarancyjnego. Żaden sprzęt nie jest
przecież niezniszczalny i czasem się psuje,
dlatego posiadanie gwarancji
pozwala nam uniknąć przykrych skutków wynikających z jego naprawy.
W sklepach
spotykamy się najczęściej z dwuletnim okresem gwarancyjnym, w którym, w przypadku awarii producent odpowiada za jego
naprawę lub wymianę na nowy model. Niestety, jak wykazują dane firm
ubezpieczeniowych czas ten okazuje się za krótki, ponieważ większość usterek
występuje po jego zakończeniu, zmuszając tym samym klientów do ponoszenia
dodatkowych kosztów.
Wydłużamy
okres ochronny
Jeszcze do
niedawna nie było żadnego rozwiązania, chroniącego klienta przed wymienionym
problemem. Na szczęście powoli się to zmienia – wszystko za sprawą systemu
przedłużonej gwarancji. Standardowy czas ochronny proponowany przez producenta
może zostać przedłużony na okres 1, 2
lub 3 lat, w zależności od życzenia klienta. System wprowadzony został z
myślą o jego wygodzie i polega na wydłużeniu bezpłatnej obsługi serwisowej
zakupionych produktów ponad podstawowy okres gwarancji udzielony w sklepie w
chwili zakupu.
Warto
dodać, że sama idea przedłużonej gwarancji z wielkim powodzeniem stosowana jest
już od wielu lat w innych krajach europejskich. W Polsce taką możliwość oferują
od niedawna tylko największe sklepy stacjonarne oraz internetowe. Za niewielkie pieniądze możemy uzyskać łącznie
nawet 5 lat bezpieczeństwa i spokoju. Warto o tym pomyśleć podczas zakupów.
Koszty ewentualnych napraw mogą być znacznie większe.
Matematyka
gwarancyjna
Amerykańska
organizacja chroniąca prawa konsumentów Consumer Report w swoim raporcie
jednoznacznie wskazuje, że wykupienie przedłużonej gwarancji jest korzystne dla
klienta z ekonomicznego punktu widzenia. Najwięcej zyskują przyszli posiadacze
telewizorów plazmowych oraz laptopów, które należą do najbardziej awaryjnych
urządzeń. W przypadku tych drugich, prawdopodobieństwo usterki w pierwszych
trzech latach użytkowania wynosi aż 33%, a koszt jej naprawy przekracza poziom
60% całkowitej wartości urządzenia. Podobna prawidłowość widoczna jest także w
przypadku sprzętu AGD. Niewielka usterka programatora może nas kosztować do 50%
całkowitej wartości pralki! Oszczędność jaką może przynieść wykupienie
przedłużonej gwarancji jest więc oczywista.
Jeszcze
lepsza ochrona
Przedłużona
gwarancja jest jednym z kilku sposobów
zwiększenia bezpieczeństwa naszego sprzętu oraz zawartości portfela. Ostatnio
popularne stają się w naszym kraju polisy ubezpieczeniowe pokrywające swoim zakresem szkody powstałe w
wyniku przypadkowego uszkodzenia, kradzieży z włamaniem z domu/firmy, rabunku,
uszkodzenia na skutek przepięcia wywołanego wyładowaniem atmosferycznym.
Ochrona
wykupywana jest w momencie zakupu sprzętu i trwa 1, 2 lub 3 lata (zawsze
maksymalnie tak długo jak gwarancja producenta lub PG). W przypadku szkody
sprzęt jest naprawiany, a w przypadku znaczącej szkody wymieniany jest na nowy.
W każdym przypadku potrącany jest udział własny wynoszący 10% lub 20%, w
zależności od rodzaju sprzętu.
Przedłużona
gwarancja oraz polisa ubezpieczeniowa może okazać się bardzo pomocnym
rozwiązaniem w sytuacji pojawienia się awarii lub przypadkowego uszkodzenia
sprzętu. Koszt ochronnego pakietu uzależniony jest zawsze od ceny produktu
którego dotyczy i nie przekracza kilkunastu procent. Mając na uwadze wysokie
koszty ewentualnych napraw, warto zdecydować się na wcześniejszą inwestycję w
dodatkową ochronę, która w przyszłości z pewnością zaprocentuje.
(na podstawie info z internetu)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz