2. Ogólne zasady gry
Rozgrywka odbywa się na pozbawionym trawy placu (zwanym bulodromem), np. na utwardzonym piasku, o wystarczających wymiarach (które dla gry turniejowej wynoszą min. 15×4 m) i polega na rzucaniu z wytyczonego okręgu stalowymi kulami (bulami; fr. boule - kula) o średnicy od 70,5 do 80 mm (ciężar od 650 do 800 g) w kierunku małej drewnianej lub plastikowej kulki o średnicy od 25 do 35 mm nazywanej po francusku cochonet, co znaczy prosiaczek (w Polsce częściej używa się nazwy świnka).
Partię rozgrywa się w jednym z trzech możliwych składów:
* single (fr. tête-à-tête) - jeden gracz przeciwko drugiemu, gracze mają po 3 bule;
* dublety - w dwóch zespołach dwuosobowych, każdy gracz ma 3 bule;
* triplety - w dwóch zespołach trzyosobowych, każdy gracz ma 2 bule.
Na początku gry następuje losowanie (np. rzut monetą), w celu wyłonienia zespołu który rozpoczyna grę. Zawodnik z zespołu wygrywającego losowanie, rysuje koło, w którym swobodnie mieszczą się obie stopy .
Następnie zawodnik wyrzuca w pole gry tzw. „świnkę”, która musi wylądować między, 6 a 10 metrem od zawodnika i w odległości 1m od krawędzi bocznych boiska.
Po prawidłowym ustawieniu celu, zawodnik wyrzuca swoją kulę, starając się umieścić ją jak najbliżej „świnki”.
Technika wyrzutu jest dowolna, tzn. można rzucać lobem, półlobem lub toczeniem. Do koła wchodzi zawodnik drużyny przeciwnej i również stara się umieścić swoją kulę jak najbliżej celu.
Od tego momentu rzut wykonuje zawodnik z drużyny, której kula lub kule są dalej od celu niż kula przeciwnika. Można przesuwać lub wybijać kule przeciwnika oraz świnkę.
W przypadku opuszczenia pola gry (lub dotknięcia bandy) przez kulę nie jest ona liczona do punktacji (wyautowana). Po wyrzuceniu wszystkich kul przez oba zespoły następuje podliczenie punktów, w zależności od tego ile kul jednego zespołu znajduje się bliżej od najlepszej kuli przeciwnika.
Po wyrzuceniu wszystkich kul gracze podliczają punkty: zdobywa je tylko zwycięzca rozgrywki (którego kula stoi najbliżej świnki), który otrzymuje punkt za każdą bulę umieszczoną bliżej świnki niż najbliższa śwince bula przeciwnika (najniższy możliwy wynik rozgrywki to 1 pkt. (bądź 0 w przypadku remisu[1]), najwyższy w przypadku gry drużynowej 6 pkt., przy singlach - 3 pkt.).
Zwycięzca rysuje nowe kółko w miejscu, gdzie była świnka, po czym rozpoczyna następną rozgrywkę. Partię wygrywa osoba bądź zespół, który osiągnął jako pierwszy 13 punktów.
Każda partia składa się z kilku rozgrywek. Rozgrywka - to okres od wyrzucenia świnki do wyrzucenia przez graczy ostatniej kuli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz